Datingapps

Datingapps zijn populairder dan ooit. Een nieuwe liefde vind je niet alleen in de kroeg, maar ook op de bank thuis met de smartphone in de hand. Sinds wanneer zijn er datingapps? Hoe werken ze? Welke datingapps worden het meest gebruikt? Lees er hier meer over.

Datingapps zijn populairder dan ooit. Een nieuwe liefde vind je niet alleen in de kroeg, maar ook op de bank thuis met de smartphone in de hand. Sinds wanneer zijn er datingapps? Hoe werken ze? Welke datingapps worden het meest gebruikt? Lees er hier meer over.

Een korte geschiedenis

Wist je dat er 60 jaar geleden al gebruik werd gemaakt van een computerprogramma om matches te vinden? In 1959 bedachten twee Amerikaanse studenten een computerprogramma en ondervroegen mannen en vrouwen via vragenlijsten. Ben je introvert of extravert? Ben je geduldig of ongeduldig? Een IBM computer zocht uiteindelijk naar de beste matches op basis van degenen die het minst verschilden met hun antwoorden. In de decennia daarna maken mensen vooral gebruik van telefoongesprekken en geschreven brieven om op afstand een relatie te vinden. De jaren negentig staan in het teken van datingwebsites, zoals Match.com. Die blijven lange tijd populair, totdat Apple in 2007 de iPhone introduceert. In de jaren die volgen beginnen ontwikkelaars apps te bouwen, waarmee het online daten nog makkelijker is.

Het begin van datingapps

Het gebruik van datingapps raakt vanaf 2012 in een stroomversnelling, wanneer Tinder wordt gelanceerd. Het concept is simpel. Het draait om casual dating. Er wordt niet meer uitgebreid naar overeenkomsten gezocht op basis van kenmerken, voorkeuren en beschrijvingen. Tinder zet in op profielfoto’s. Swipe naar rechts als iemand leuk is en swipe naar links als iemand niet leuk is. Het concept slaat aan en miljoenen gebruikers downloaden de app. Vanaf dat moment neemt het aantal datingapps snel toe. Ze zijn laagdrempelig, gratis te gebruiken, tonen veel andere gebruikers en bieden genoeg functionaliteit om het leuk te houden.

Populaire datingapps

Uit schattingen blijkt dat wereldwijd zo’n 260 miljoen mensen gebruikmaken van online datingapps. Dit jaar liggen de inkomsten van deze apps op meer dan 3 miljard euro. Deze inkomsten halen ze vooral uit de verkoop van betaalde abonnementen en het delen van gebruikersdata met adverteerders. De twee grootste bedrijven zijn Bumble Inc. en Match Group. Bumble Inc. is bekend van de datingapps Bumble en Badoo. Match Group is onder andere eigenaar van Tinder, Hinge en Match.com.

Badoo en Tinder zijn op dit moment de populairste datingapps. Ze richten zich op iedereen vanaf 18 jaar, die op zoek is naar casual dating. Tinder en Badoo staan ook wel bekend als hookup apps. Het draait bij veel gebruikers niet om het aangaan van vaste relaties, maar om het vluchtig daten. Een veelgebruikte term op deze apps is dan ook Netflix and Chill. Mensen zijn zogenaamd op zoek naar een rustig avondje netflixen met een date, maar eigenlijk is het codetaal voor het hebben van seks. Andere datingapps zijn zich gaan richten op specifieke doelgroepen en behoeftes. Zo willen Hinge en Inner Circle vooral serieuze singles koppelen. Grindr is bedoeld voor de LGBTQ+ community (met name homoseksuele mannen). En Happn laat mensen matchen die elkaar in het echt zijn gepasseerd.

Tinder

De populairste datingapp op dit moment. Gebruikt door tientallen miljoenen mensen per maand. Tinder is gratis, maar biedt meer mogelijkheden met betaalde versies. Ga op zoek naar Tinder-leden dicht in de buurt of ontdek anderen op basis van interesses, zoals bingewatchers, gamers of muzieklovers.

Bumble

Een van de populairste datingapps in Nederland. Bumble geeft de controle aan de vrouw. Met Bumble zoek je niet alleen naar dates, maar ook naar een bff of zakelijk netwerk. De app is gratis beschikbaar en heeft twee premium versies. Een daarvan is zelfs levenslang aan te schaffen. 

Happn

Het is dé app om leuke mensen te daten die je op straat tegenkwam. Was er op het terras oogcontact met een aantrekkelijk persoon? Wellicht staat diegene in Happn. Open de kaart en bekijk alle potentiële dates in de omgeving. Zoek gratis naar anderen of kies voor een betaalde versie voor meer mogelijkheden.

Badoo

Wereldwijd de grootste datingapp op basis van het aantal actieve gebruikers. Badoo is bedoeld voor iedereen die op zoek is naar een relatie, date of vriendschap.  Zoek gratis naar anderen of kies voor een betaalde versie met meer mogelijkheden.

Inner Circle

Een exclusieve datingapp van eigen bodem. Inner Circle is Made in Holland. Deze app richt zich op jonge succesvolle singles in de grote steden. Match niet alleen via je smartphone, maar ook in het echt tijdens de Inner Circle evenementen en feesten.

Hinge

Ontworpen om verwijderd te worden. Datingapp Hinge wil de perfecte date vinden, met behulp van een slim algoritme. Kies voor matches op basis van kwaliteit in plaats van kwantiteit. Wat zijn prompts? Hoe werkt de Most Compatible functie? En hoe vind je uiteindelijk de perfecte match? Je leest hier alles over Hinge.

Hoe werkt een datingapp?

Datingapps zijn te downloaden in de App Store en de Google Play Store. Sommige datingapps zijn ook in een webbrowser te gebruiken. Het aanmaken van een account kan vaak met een e-mailadres, telefoonnummer of social media account. Om daadwerkelijk de app te gebruiken is een profiel nodig. Zo laten gebruikers aan de hand van foto’s, kenmerken en beschrijvingen zien wie ze zijn en wat ze zoeken. De meeste datingapps bieden een verificatieproces. Het is een manier om nepprofielen op de app te voorkomen. Gebruikers maken live een foto of korte video en sturen dit op naar de datingapp. Die weet vervolgens dat je daadwerkelijk bent wie je bent. Datingapps zoeken naar potentiële matches op basis van de locatie van de gebruiker. Om nauwkeurig de locatie bepalen, gebruikt de smartphone gps, wifi-toeganspunten en GSM-masten. De apps tonen een profielenlijst of een afzonderlijke kaartenbak met potentiele matches in de buurt. Zit er een interessant profiel tussen? Dan swipen gebruikers naar rechts, tikken op een like-knop of laten op een andere manier vluchtig weten dat ze iemand leuk vinden. Wanneer de ander jou ook leuk vindt dan volgt een match. Dit betekent dat beide personen met elkaar kunnen chatten. En wellicht mondt dit uit in een echte date!

Freemiums en abonnementen

Vrijwel alle populaire datingapps hanteren een freemium-model. Dit betekent dat de app gratis is te gebruiken, maar dat een betaald abonnement nodig is om meer mogelijkheden te hebben. Een voorbeeld is het aantal profielen dat iemand te zien krijgt of de hoeveelheid likes om te versturen. Zo kunnen gratis Tinder-gebruikers elke 12 uur tussen de 50 en 100 likes versturen. In Bumble is voor gratis gebruikers een limiet ingesteld van de profielen die worden getoond. Hoewel dit per gebruiker verschilt, ligt dit vaak lager dan 50 profielen per 24 uur.

Datingapps zijn niet altijd transparant over de prijzen van hun abonnementen en andere aankopen. Dit is niet zonder reden. Prijzen veranderen regelmatig en verschillen op basis van locatie. Begin 2022 werd bekend dat Tinder hogere prijzen hanteert voor oudere gebruikers. Omdat dit leeftijdsdiscriminatie is, zal dit in de zomer van 2022 veranderen. Datingapps maken gebruik van automatische verlenging bij betaalde abonnementen. Neemt een gebruiker een abonnement voor een maand, dan zal dit automatisch verlengd worden wanneer de maand voorbij is.

Risico’s

De verwachting is dat datingapps de komende jaren in populariteit toenemen. Toch is er een risico. In vrijwel alle datingapps zijn scammers actief, die geld afhandig proberen te maken. Apps zetten slimme algoritmes in om scammers op te sporen. Toch is het bijna onmogelijk om alle nepprofielen eruit te vissen. Datingapps raden gebruikers aan om nepprofielen te rapporteren. Het is bijvoorbeeld een verdachte situatie wanneer een match al vrij snel vraagt om het telefoonnummer van de gebruiker. Vaak wordt als excuus gegeven dat ze niet veel gebruikmaken van de datingapp en dat het makkelijker communiceren is via Whatsapp. De werkelijke reden is dat ze een ban op de datingapp willen voorkomen. Via een telefoongesprek, sms, Whatsapp of dubieuze link proberen ze vervolgens geld te stelen van de gebruiker.

Een ander risico is het wantrouwen van de consument over de verwerking van hun persoonlijke gegevens. Datingapps vergaren gevoelige data van gebruikers, zoals foto’s, fysieke kenmerken, interesses, e-mailadressen, locaties en toestelinformatie. Een gedeelte van deze data wordt gedeeld met externe adverteerders. Die kunnen zo gerichte advertenties tonen aan deze gebruikers. Uit onderzoek blijkt dat datingapps niet altijd even goed omgaan met de privacy van hun gebruikers. Apps hebben de verplichting om gebruikers te informeren over de dataverwerking. Dit wordt uitgebreid toegelicht op de Privacy-pagina van de datingapps.