Bumble

Een van de populairste datingapps in Nederland. Bumble geeft de controle aan de vrouw. En dat blijkt best fijn, moet ik bekennen. Met Bumble zoek je niet alleen naar dates, maar ook naar een bff of zakelijk netwerk. De app is gratis beschikbaar en heeft twee premium versies. Een daarvan is zelfs levenslang aan te schaffen.

Over Bumble

Bumble werd in 2014 opgericht door de toen 25-jarige Whitney Wolfe Herd. Ze was een voormalige bestuurder bij Tinder en was daar ontevreden vertrokken. De naam Bumble verwijst naar het werkwoord to bumble, wat ‘stamelen’ of ‘stuntelen’ betekent. Ook is de naam afgeleid van de Engelse term voor de hommel, de bumblebee. Het logo oogt als een bijenkorf. Het moederbedrijf Bumble Inc. bezit ook de datingapps Badoo en Fruitz. Bumble haalde vorig jaar een omzet van 500 miljoen dollar en heeft meer dan 40 miljoen gebruikers wereldwijd. Zo’n anderhalf miljoen leden betalen voor hun account.

Hoe werkt Bumble?

De Bumble app bestaat uit de opties Date, BFF en Bizz. De modus BFF focust zich op het zoeken van vrienden. Bizz is een manier om zakelijk te netwerken met andere leden. We focussen ons op de Date modus.

Bumble Date is bedoeld voor volwassenen vanaf 18 jaar. De app geeft speciale aandacht aan vrouwen. Die mogen het initiatief nemen wanneer ze een match hebben. Gebruikers krijgen profielen van anderen te zien. Ze zien als eerste een profielfoto, naam, leeftijd, werk en studieachtergrond. Door naar beneden te scrollen zien ze meer foto’s en informatie, zoals interesses, kenmerken en profielvragen. Je geeft een like door naar rechts te swipen of door op het vinkje te tikken. Door een swipe naar links te geven of door op het kruisje te tikken geef je aan geen interesse te hebben in een getoond profiel. Als twee leden elkaar een like geven dan volgt een match. Vrouwen nemen bij Bumble het initiatief. Ze krijgen 24 uur de tijd om een gesprek te starten met de man. Doen ze dit niet, dan vervalt de match. Wel kan de man één keer per dag een aflopende match met 24 uur verlengen. Overigens heeft de man zelf ook 24 uur de tijd om te antwoorden op de vrouw die een gesprek startte.

Algoritme

Net als andere datingapps is ook Bumble niet open over het algoritme dat ze op de achtergrond gebruiken. Op basis van de kennis en expertise van deskundigen zijn er wel een aantal factoren die mogelijk een rol spelen. Datingapps hebben een verdienmodel. Ze willen gebruikers aan zich binden met betaalde abonnementen. Dat staat haaks op het snel vinden van de liefde van je leven.

De lijst om te swipen is eigenlijk één grote kaartenbak, die niet willekeurig is gesorteerd. De app toont vaak als eerste de populairste profielen, zodat het idee ontstaat dat er met de mooiste mensen gedatet kan worden. Daarna volgen de profielen die de afgelopen maand actief waren in de app. Ook geeft Bumble voorrang op andere profielen, zodra een gebruiker veel likes ontvangt. De datingapp geeft leden minder aandacht wanneer ze op onnatuurlijke wijze swipen. Bijvoorbeeld door het te vaak naar rechts swipen. Tot slot lijkt het erop dat een volledig ingevuld profiel meer aandacht genereert bij andere leden. De sterkte van het profiel wordt uitgedrukt in een percentage en is zichtbaar voor de gebruiker.

Welke data heeft Bumble?

Bumble heeft de beschikking over diverse persoonlijke gegevens van leden. Allereerst de profielgegevens, zoals de foto’s, naam, leeftijd, kenmerken, interesses etc. Daarnaast heeft het inzicht in de locatie van de gebruiker. Bumble slaat ook toestelinformatie op, zoals de ID-code, het smartphonemodel, het besturingssysteem en het MAC-adres. Bij de aanschaf van premiumdiensten krijgt Bumble inzicht in de betaalgegevens.

Met gezichtsherkenningstechnologie worden de foto’s van de fotoverificatie tot maximaal drie jaar opgeslagen. Bumble heeft op de online Privacy pagina overzichtelijk weergegeven waarom én hoe ze data vergaren en waarom ze dit delen met derden. Dit gebeurt onder andere voor het verbeteren van de service in de app, om interne en externe reclame te tonen en vanwege onderzoeksdoeleinden.

Account maken

Een Bumble account is aan te maken via een telefoonnummer en/of een Apple ID of Facebook account. Het telefoonnummer is nodig om een verificatiecode te ontvangen, die vervolgens in de app wordt ingevuld. Daarmee checkt Bumble dat gebruikers geen bots zijn. Ook kan naar een e-mailadres worden gevraagd, ter voorkoming van inlogproblemen. Vervolgens geeft de gebruiker toestemming om de locatie te delen met de app. Vul een naam en geboortedatum in en voeg één of meerdere profielfoto’s toe. Kies de modus die je wilt gebruiken (Bizz, BFF of Date). In dit geval dus Bumble Date. Tot slot vraagt de app naar de seksuele voorkeur, om zo de juiste profielen te tonen. Het overige gedeelte van het profiel kan later worden ingevuld.

Voordelen

In vergelijking met andere datingapps nemen vrouwen het initiatief in Bumble. Zij bepalen uiteindelijk of ze met een match willen praten. En dat is een groot voordeel voor ze. De profielen bestaan namelijk uit veel informatie, die tijdens het swipen niet altijd even goed gelezen wordt. De vrouw kan dus na het matchen alsnog het profiel goed doornemen en dan de keuze maken om verder te gaan met de match. Starten ze het gesprek? Dan heeft de man 24 uur de tijd om op haar te reageren.

Profiel

Bumble-leden kunnen een uitgebreid profiel creëren. Bovenaan is de profielsterkte in een percentage uitgedrukt. Bumble stelt dat een completer profiel leidt tot een sneller begin van een conversatie tussen leden. Wel benadrukt de datingapp dat gebruikers alleen het profiel instellen op basis van wat ze echt willen delen. Ze willen niet dat mensen onder druk het profiel op honderd procent zetten.

Profielfoto

In Bumble voeg je maximaal zes foto’s toe aan het profiel. Haal die op vanuit Facebook, Instagram of de lokale opslag op de smartphone. Je kunt ook direct een foto maken met de camera van de smartphone. De eerste profielfoto is de belangrijkste foto, want die krijgt iedereen te zien tijdens het swipen. Bumble stelt dat leden met vier foto’s of meer een hogere kans hebben op een match. Kies voor recente foto’s van hoge kwaliteit. Anderen willen een goed beeld vormen, dus vermijd te veel foto’s met een zonnebril. Andere foto’s die volgens Bumble goed werken zijn groepsfoto’s, foto’s waarin je jouw hobby’s toont en foto’s met een huisdier erbij. Tot slot stelt Bumble dat er meer kans is op een match wanneer je een fotoverificatie uitvoert. Dat levert een badge op, zodat leden zien dat de gebruiker geen bot is.

Bio

De bio in Bumble bestaat uit verschillende onderdelen. Allereerst kiest de gebruiker maximaal vijf interesses uit verschillende categorieën. Bijvoorbeeld roadtrips onder de categorie Reizen of festivals onder de categorie Uitgaan. Voeg daarna maximaal drie profielvragen of quotes toe en vul die zelf aan. Dit geeft volgens Bumble een beter beeld van de persoonlijkheid. Er zijn 40 keuzes. Kies bijvoorbeeld voor: ‘Mijn hart verover je het snelst met…chocola’. Voeg vervolgens een leuke tekst toe aan de bio. Dit kan een beschrijving zijn over jezelf. Daaronder worden kenmerken ingevuld, zoals werk, opleiding, geslacht, locatie en woonplaats. Maar ook lengte, geloof, weegschaal en talen. Voeg tot slot een Instagram en/of Spotify account toe. Anderen zien recente Instagram foto’s en de topartiesten waar je veel naar luistert in Spotify.

Bumble geeft een aantal tips die helpen bij het vormen van een succesvol profiel. Probeer profielfoto’s te kiezen met een glimlach en een gezicht dat naar voren kijkt, zodat leden een goed beeld krijgen. Benadruk drie aspecten die uniek zijn en niet te algemeen. Zeg dus niet dat je van films houdt, maar geef aan welke regisseur of film je goed vindt. Verder helpt het om positief te zijn, met wat humor. Zeg niet wat je niet zoekt in een date, maar wat je juist wel zoekt. Wees daarin niet te algemeen. Iedereen zoekt een leuke date met humor. Dus zeg juist dat je iemand zoekt die mee wil naar Lowlands. Sluit je bio af met een teaser. Bijvoorbeeld: ‘Vraag me over de keer dat ik met wilde haaien zwom en gewond raakte.’

Wat betekenen de icoontjes?

Onderin de Bumble app staan vier icoontjes. Daarmee wissel je tussen de verschillende pagina’s in de app. Om van modus te veranderen (Date, BFF, Bizz) tik je op de drie horizontale streepjes linksboven op een willekeurige pagina.

Het eerste icoontje linksonder heeft de vorm van een poppetje en is de persoonlijke pagina van de gebruiker. Bewerk het persoonlijke profiel of ga vanuit hier naar de instellingen (wieltje rechtsboven). Bewerk hier instellingen zoals de locatie, modus, premium functies en meldingen. Terug op de profielpagina is achtergrondinformatie te vinden over veiligheidskwesties en de mentale gezondheid van de gebruiker. Zo verwijst Bumble door naar officiële instanties die mensen ondersteunen wanneer ze ergens mee zitten.

Het tweede icoontje, het logo van Bumble, toont de kaartenbak. Oftewel de pagina om te swipen. Gebruikers passen rechtsboven hun datevoorkeuren aan, zoals het geslacht, de leeftijd en de afstand. Premium-leden kunnen aanvullende filters instellen. Scroll naar beneden om het volledige profiel door te nemen. Swipe naar rechts wanneer je interesse hebt in een profiel. Swipe naar links wanneer je geen interesse hebt in een profiel. Tik op de gele knop met het witte sterretje om een SuperSwipe te geven. Zo weet een ander profiel gelijk dat je interesse hebt en is een match niet nodig. Dit is overigens een betaalde functie.

Het derde icoontje heeft de vorm van een hartje en toont de zogenaamde Beeline met bewonderaars (Admirers). Oftewel de andere leden die jou een like hebben gegeven. Gratis leden zien kleine wazige foto’s van deze geïnteresseerde leden en weten niet wie dit zijn. Alleen Premium-leden weten specifiek welke gebruikers een like hebben gegeven. Rechtsboven op deze pagina staat wederom een knop om de datevoorkeuren aan te passen.

Het vierde icoontje, met een tekstwolkje, is de lijst met matches en gesprekken. Alleen vrouwen kunnen een gesprek starten, tenzij twee mannen of twee vrouwen elkaar matchen. Dan kunnen beiden het gesprek starten. In alle andere gevallen heeft de vrouw maximaal 24 uur de tijd om de match aan te spreken. Als de tijd is verlopen, dan vervalt de match. Mannen hebben de mogelijkheid om eenmalig 24 uur te verlengen, met de hoop dat de vrouw alsnog een gesprek start. Ook hebben mannen 24 uur de tijd om te reageren op de vrouw die een gesprek startte. Conversaties vinden plaats via tekst of videochat.

Nepprofielen

In Bumble kunnen profielen worden geblokkeerd en gerapporteerd. Dit is anonieme feedback. Het gaat bijvoorbeeld om een nepprofiel, ongepaste content, een commercieel profiel of iemand die niet ouder is dan 18 jaar. Net als op andere datingapps zijn er ook op Bumble nepprofielen te vinden. Dat is helaas niet te voorkomen. Het gaat bijvoorbeeld om profielen die proberen te scammen. Meestal vragen ze verdacht snel om een telefoonnummer. Zo voorkomen ze een ban op Bumble en houden ze contact met hun ‘slachtoffer’. Geef dus nooit te veel persoonlijke informatie aan een onbekende match. Er zijn ook Bumble-leden die alleen hun Instagram account delen in het profiel, met de hoop op meer followers. Bijvoorbeeld omdat ze als influencer meer bekendheid willen. Het is opvallend dat Bumble op de Privacy pagina heeft staan dat het promotionele profielen toont in de app. Wie dit zijn is niet helemaal duidelijk.

Voor wie

Bumble is een vrouwvriendelijke datingapp en gratis beschikbaar voor iedereen vanaf 18 jaar. De focus ligt wel wat meer op jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar. Bumble heeft ook aandacht voor de LGBTQ+ community. Zo hebben gebruikers de keuze uit verschillende geslachtsopties en kunnen ze ook specifieke seksuele voorkeuren instellen.

Abonnementsvormen

Bumble biedt twee betaalde abonnementsvormen, namelijk Bumble Premium en Bumble Boost.

Bumble Premium

Premium is beschikbaar met een abonnement dat een looptijd heeft van een week, maand, kwartaal, half jaar of zelfs levenslang. Het abonnement biedt tien aanvullende features in de app. Allereerst kan de gebruiker zonder beperking naar rechts swipen. Gratis gebruikers hebben namelijk een limiet van het aantal likes dat ze geven. Daarnaast is de Beeline met bewonderaars beschikbaar in Premium. Daarmee is te zien welke leden een like gaven. Deze abonnementsvorm biedt ook aanvullende datefilters. Kies bijvoorbeeld om alleen leden te zien die niet roken, een kinderwens hebben of een bepaalde opleiding genoten. Ook is er een Privémodus, waardoor andere leden jou alleen zien wanneer je ze een like hebt gegeven. Premium-leden veranderen gratis hun locatie. Dit heet Reismodus en is handig in aanloop naar een vakantie.

Bumble Premium biedt vijf gratis SuperSwipes per week. Met een SuperSwipe laten leden direct aan de ander weten dat ze interesse hebben. Een match is niet nodig. Tevens biedt dit abonnement 1 Spotlight per week. Met Spotlight is een gebruiker een half uur lang sneller zichtbaar in de kaartenbak van anderen. Gratis leden kunnen één keer per dag een match verlengen. Bij Premium zit hier geen limiet op (via Onbeperkt Matches verlengen). Dit geldt ook voor verlopen matches via de functie Onbeperkt Opnieuw matchen. Tot slot heeft Premium de functie Onbeperkt Ongedaan maken. Profielen die per ongeluk naar links zijn geswipet worden dan gecorrigeerd.

Bumble Boost

Bumble Boost is een abonnement met een looptijd van een week, maand, kwartaal of half jaar. Boost is minder uitgebreid en biedt slechts zes van de tien Premium features. Het gaat om het onbeperkt aantal likes, vijf SuperSwipes per week, één Spotlight per week, het onbeperkt matches verlengen, het onbeperkt opnieuw matchen en het onbeperkt ongedaan maken van profielen die per ongeluk naar links zijn geswipet.

Kosten

Bumble Premium heeft een eenmalige prijs van € 129,99 voor een levenslang gebruik. Een abonnement voor een half jaar kost € 80,99. Een kwartaal kost € 64,99. Het maandabonnement is beschikbaar voor € 29,99 en een weekabonnement is er voor € 12,99.

Bumble Boost kost € 5,99 bij een looptijd van een week. Het maandabonnement kost € 12,99, het kwartaalabonnement € 27,99 en het half jaar abonnement € 44,99. Naast Premium en Boost zijn er ook losse aankopen beschikbaar. Bijvoorbeeld 1 (€ 4,49) 5 (€ 12), 15 (€ 28,05) en 30 (€ 45) Spotlights. Ook zijn er 2 (€ 3,50), 5 (€ 8), 15 (€ 13,95) of 30 (€ 24,90) SuperSwipes te koop. Let op: Prijzen worden regelmatig gewijzigd door de datingapps.

Account opzeggen

Zeg eerst een aangeschaft abonnement op, voordat een account wordt verwijderd. Dit kan, afhankelijk van de aankoop, in de appstore of via Beheer je abonnement op de profielpagina in de app. Open de instellingen op de profielpagina om een account definitief te verwijderen. Scroll naar beneden en tik op Account verwijderen. Typ het woord ‘verwijderen’ en tik op bevestigen. Het proces is voltooid wanneer de registratiepagina verschijnt in de app. Let op: Een account wordt niet verwijderd door alleen de app te verwijderen.

Mijn oordeel

Bumble is een populaire datingapp, die het initiatief geeft aan vrouwen. Het voordeel is dat er minder snel ongemakkelijke situaties ontstaan wanneer er uiteindelijk toch geen interesse is in een match. Door langer dan 24 uur te wachten verloopt een match, maar de reden blijft onduidelijk. Het kan dus zijn dat de ander ‘te laat’ de app heeft geopend. Bumble was één van de eerste apps die inzette op het gebruik van quotes en zinnen die gebruikers zelf aanvullen. Dat is een leuke eyecatcher tijdens het swipen van profielen.

Het is bijzonder dat Bumble Premium levenslang is aan te schaffen voor een eenmalig bedrag. Dat geeft toch een soort van rust aan de abonnees. Die hoeven zich niet meer druk te maken om een abonnement dat automatisch in stilte wordt verlengd. Uiteindelijk gaat het in de datingapp om het het swipen van profielen. In vergelijking met Tinder zijn er wat minder gebruikers, maar dat is niet snel te merken. Tot slot zijn BFF en Bizz leuke toevoegingen als je even klaar bent met daten en op zoek bent naar vrienden of een zakelijk netwerk.